خیابان فروشگاه خبرنگار دریافت آمریکا

خیابان: فروشگاه خبرنگار دریافت آمریکا فروشگاه بمباران ایران تگزاس آمریکا

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری «زرد» برابر فیلم‌های فرهادی است

باوجود موفقیت بعضی فیلمسازان قدیمی و پا به سن گذاشته، دور دور جوان‌هاست و اقبال عمومی و فروش بالای فیلم‌هایی که کارگردان‌های جوان ساخته‌اند هم، گواه این مدعاست.

«زرد» برابر فیلم‌های فرهادی است

«زرد» برابر فیلم های فرهادی است

عبارات مهم : مخاطب

باوجود موفقیت بعضی فیلمسازان قدیمی و پا به سن گذاشته، دور دور جوان هاست و اقبال عمومی و فروش بالای فیلم هایی که کارگردان های جوان ساخته اند هم، گواه این مدعاست. فیلم «زرد» را که از مدتی قبل در سینماهای کشور اکران شده است یکی از همین فیلمسازان ساخته؛ اثری اجتماعی با بازیگرانی آشنا شده است که باوجود رقبایی در گیشه، تا اینجا بیش از چهار میلیارد تومان فروخته و توانسته پرفروش ترین فیلم اکران پاییز تا این مقطع زمانی لقب بگیرد.

به همین بهانه سراغ نویسنده و کارگردان این فیلم، مصطفی تقی زاده رفتیم و راجع به موفقیت این اثر در گیشه پاییز، کار با ستاره ها، حضورهای جهانی فیلم و… صحبت کردیم.

«زرد» برابر فیلم‌های فرهادی است

انتظار این فروش خوب را جهت فیلم «زرد» داشتید؟

ما امید داشتیم.

برخی این فیلم را در کلیت و حتی در بعضی از شرح شبیه کارهای اصغر فرهادی می دانند، ولی اتفاقا به نظرم فیلم زیاد به علت صرف کردن فعل دوستی و ایستادن پای رفاقت، زیاد شبیه بعضی فیلم های مسعود کیمیایی هست. نظرتان راجع به عده ای که فیلم را متاثر از آثار فرهادی می دانند و به آن نقد دارند، چیست؟

باوجود موفقیت بعضی فیلمسازان قدیمی و پا به سن گذاشته، دور دور جوان‌هاست و اقبال عمومی و فروش بالای فیلم‌هایی که کارگردان‌های جوان ساخته‌اند هم، گواه این مدعاست.

نظر خاصی ندارم، ولی امیدوارم این کلیشه ای که همه یاد گرفته اند، راجع به هر فیلمی بگویند که «شبیه کارهای آقای فرهادی است»، زیاد مبنای علمی داشته باشد. به خاطراین که هر کس فیلم «زرد» و فیلم های آقای فرهادی را دیده باشد، کاملا متوجه می شود که فیلمنامه های اینها براساس دو فرمول برابر هم نوشته شده است است و نه دو فرمول شبیه هم.

ترکیب بازیگران جهت تماشا وسوسه کننده است و احتمالا یکی از دلایل فروش خوب فیلم همین باشد. کار با ستاره ها و اشخاص آشنا شده است جهت شما که نخستین فیلم سینمایی تان را می ساختید، سخت نبود؟

نه، اصلا. دوستان طبق روال مرسوم فیلمنامه را خواندند و بعد از صحبت هایی که با هم داشتیم، با اطمینان کافی تصمیم گرفتند در فیلم حضور داشته باشند. اصلا هم کار کردن با این بازیگران جهت من سخت نبود و خیلی راحت با هم کار کردیم. همه سر فیلمبرداری با هم دوست بودیم، ولی درعین حال همه چیز طبق یک تعامل و مراوده حرفه ای پیش رفت.

فیلم بدون این که بخواهد گل درشت واکنش‌ها کند، به بعضی مباحث و معضلات اجتماعی همچون اهدای عضو، دلالی اعضای بدن انسان، مهاجرت و فرار مغزها، کودکان کار، خیانت در زندگی یکسان و… می پردازد. موقع نوشتن فیلمنامه به تعبیه این مباحث در دل قصه فکر کرده بودید یا همه چیز به اقتضای طرح و قصه مهم پیش آمد؟

«زرد» برابر فیلم‌های فرهادی است

همه چیز به اقتضای قصه بود و هرچه فیلمنامه پیش می رفت، داستانک هایی به آن اضافه می شد و راجع به این مباحث هم حرف هایی زدم و اشاره هایی داشتم.

ریتم و ضرباهنگ خوب از امتیازات فیلم است که معمولا اکثر فیلم های ایرانی به آن اعتنایی نمی کنند. چطور به این روند خوب حرکتی در روایت رسیدید؟

به هرحال در هر لحظه ای از نوشتن فیلمنامه و ساخت و مونتاژ فیلم، خودم را جای تماشاگر می گذاشتم و به عنوان مخاطب هم کار را مرور می کردم و می دیدم که در کجای اثر اذیت می شوم یا با آن ارتباط برقرار می کنم و با فیلم همراه می شوم. هرجا که احساس می کردم ممکن است فیلم آسیب ببیند و تماشاگر اثر را بعد بزند، موقع نوشتن فیلمنامه، تولید یا تدوین راه دیگری پیش می گرفتم یا آن را از بین بردن یا تصحیح می کردم.

باوجود موفقیت بعضی فیلمسازان قدیمی و پا به سن گذاشته، دور دور جوان‌هاست و اقبال عمومی و فروش بالای فیلم‌هایی که کارگردان‌های جوان ساخته‌اند هم، گواه این مدعاست.

میان مخاطبان فیلم، تفکیک قائل می شوید و بین تماشاگر عام یا خاص جهت مواجهه با فیلم تقسیم بندی می کنید؟

مخاطب خاص کسی است که سینما را حرفه ای دنبال می کند و ممکن است فیلم را در جشنواره های سینمایی ببیند و مخاطب عام کسی است که در اکران عمومی فیلم را می بیند. من دسته بندی و تفکیکی جهت مخاطبان فیلم «زرد» نداشتم و صرفا خواستم فیلم روایت خوبی داشته باشد؛ به این ترتیب همه طیف های مخاطب خاص یا عام می توانند تماشاگر این فیلم باشند.

«زرد» برابر فیلم‌های فرهادی است

چرا فیلم باوجود توانایی ها و امتیازاتی که دارد، در جشنواره سال گذشته فیلم فجر پذیرفته نشد، آن هم در شرایطی که به لحاظ کیفی نسبت به بعضی فیلم های شرکت کننده در آن مناسبت اوضاع بهتری داشت؟

این پرسش جهت همه پیش آمده هست، ولی من جوابی جهت آن ندارم. کسانی که راجع به عدم حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفتند، باید راجع به این ماجرا پاسخگو باشند. این سوالی است که اهالی سینما چه خبرنگارها و نویسنده های سینمایی و منتقدان و چه فعالان سینما و همکاران خودم بعد از دیدن فیلم از من می پرسند، ولی به همه آنها می گویم نمی دانم آیا زرد در جشنواره سال گذشته فیلم فجر پذیرفته نشد.

حضور در جشنواره های جهانی هم در دستور کار فیلم زرد واقع شده است است و چندی قبل بود که در جشنواره شانگهای هم شرکت کرد. بازتاب ها و برخورد مخاطبان خارجی با فیلم چطور بود؟

خوشبختانه تماشاگران خارجی فیلم را بسیار دوست داشتند و با آن ارتباط خوبی برقرار کردند، به همین علت هم فیلم جوایزی در جشنواره های شانگهای چین و روستوف روسیه به دست آورد. همچنین قرار است رایت فیلم به وسیله چین خریداری شود تا در آن کشور به نمایش عمومی درآید.

بحثی هم چند وقت پیش راجع به حضور فیلم در مراسم گلدن گلاب مطرح شد و بعضی رسانه ها شک و شبهه هایی هم راجع به صحت و امکان حضور فیلم در این مناسبت عنوان کردند. دراین باره هم توضیح می دهید؟

این بحث در تخصص من نیست و مربوط به حوزه پخش بین الملل فیلم هست، ولی چیزی که من می دانم این است که چنین ادعایی یقینا نمی تواند دروغ باشد.

ولی بعضی دوستان هول شدند و فکر کردند از فیلم «زرد» گاف گرفته اند، درصورتی که اگر مقداری تحقیق و مراجعه می کردند، می فهمیدند فیلم «زرد» در جشنواره «دنیای آسیا» لس آنجلس شرکت کرده که آثار معرفی شده است به اسکار و گلدن گلاب در آن حضور دارند. گلدن گلاب یک مراسم است و جهت هر بخش، آثاری را به عنوان نامزد معرفی می کند. جهت این که اعضای گلدن گلاب آثار را ببینند، فیلم ها باید شرایطی داشته باشند. یکی از این شرایط این است که فیلم ها در آمریکا نمایش هایی موردقبول آنها داشته باشد. ما که نگفتیم نامزد نهایی گلدن گلاب شده است ایم، ما فقط شانس خود را امتحان می کنیم ببینیم جزو نامزدهای نهایی این مناسبت هستیم یا نه.

فیلمسازان فیلم اولی، معمولا فیلم دوم خود را با فاصله می سازند؛ شما هم دچار این آینده می شوید یا بزودی فیلم دومتان را می سازید؟

نمی گذارم فاصله زیادی بین فیلم اول و دومم بیفتد و اگر خدا بخواهد، در ماه های آینده فیلم بعدی خودم را شروع می کنم.

در همین فضای فیلم زرد؟

ژانر فیلم متفاوت نیست، ولی اتمسفر کلی فیلمنامه و جغرافیای قصه با فیلم زرد تفاوت خواهد داشت.

اخبار فرهنگی – جام جم

واژه های کلیدی: مخاطب | تماشاگر | جشنواره | فیلمنامه | اصغر فرهادی | جشنواره فیلم | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz